Pages

Wednesday, November 5, 2008

Arwah Opah - Hajah Chik@Fatimah Hj. Ramli (1926-2008)







Hari ni aku nak bercerita ttg opah kesayangan aku...sesungguhnya, aku amat menyayangi opah aku ni sesungguh hati...selepas ke2 org tua aku..opah aku berada di ranking atas carta org yg aku paling sayang...opah aku ni, duduk dgn family aku since bpk aku bujang (semenjak suami @ atok aku)meninggal dunia...dia follow bpk aku ke tanjung karang...until bpk aku kawen...sampai dah beranak bercucu...dia masih lg stay dgn family kami...sesungguhnya, jasa beliau amat tinggi dan kami 1 family tak dapat membalasnya...
opah, telah meninggalkan kami di usia 86 tahun...sehari sebelum adik aku AHMAD RIDHUAN bernikah...sungguh sedih, tak dpt digambarkan...beliau meninggal di pagi subuh tanpa kehadiran anak cucu..ALLAH amat menyayangi dirinya...dia pernah berckp dgn adik bongsu ku...'kalau opah meninggal, opah tak nak menyusahkan sesiapa..."...sehingga ke saat akhir hayatnye..opah ttp sihat...ttp kuat...masih boleh sembahyang, mengaji..basuh baju sendiri..malah mengasuh cicit2nya....opah meninggal kerana attack asma...w'pun dr.dah sahkan 1000 mcm penyakit yg dihadapi opah...opah ttp kuat sehingga ke saat akhir kematiannya...opah amat menyayangi 7 orang cucu2nya...7 org cicitnya,anaknya,menantunya...
gambar opah seminggu sebelum meninggal di majlis kawen SARAH (cousin)di KL
Yg paling aku sedih dengan gambar di atas....baju yg dipakai opah adalah sepasang baju kurung yg aku hadiahkan kepadanya pada tahun 2004...dia tak pernah nak pakai...alasanya...opah malu, baju ni kerawang2 mcm org muda...aku pernah merajuk...kecik ati...(saje2 nak manje) dgn opah sbb tak nak pakai baju aku bg...tp yg aku sedih dan pelik..di hari menyambut menantu sepupuku di KL...opah dtg dgn memakai baju yg sebelum ni dia berkeras tak nak pakai...sedih aku..terharu..pelik...aku tak syak apa2 masa tu..rupanya, itu le hari terakhir dia berjumpa denganku sebelum dia pergi meninggalkan aku..dia ttp pakai baju tu...untuk memuaskan hati aku ke??opah....ujie sedih...sedih sangat...terasa yg opah sebenarnya menghargai apa jua pemberianku...w'pun tak menepati seleranya sebagai org tua
Since i was a child....aku mmg selalu bergaduh dgn opah aku...alasan aku : OPAH TAK SAYANG UJIE..OPAH SAYANG ALONG....dulu, opah aku selalu membandingkan aku dgn kakak ku yg sulung...along cantik, along pandai...along itu along ini...sebenarnya, aku ni degil..tak dengar ckp opah...along menurut segala kehendaknya...aku ni pemberontak...along baik..sbb tu opah selalu bezakan aku n along...along anak arab, ujie anak jawa...itu juga antara dialog opah untuk menyakitkan hati aku...tp sebenarnya..opah sayang semua cucu dia...cuma mungkin beza cara pendekatan dia dgn cucu2nya...
opah...UJIE SAYANG OPAH...SAMPAI BILA2..UJI DOAKAN SEMOGA OPAH SEJAHTERA DI SANA...DITEMPATKAN DI KALANGAN ORG YG BERIMAN...kehilangan opah, amat kami terasa...especially ujie, along dan emak...
Opah, damailah engkau di sana...semoga ALLAH cucuri roh opah....kami sebagai cucu2 opah yg amat sayangkan opah..sentiasa mendoakan kesejahteraaan opah...tak putus-putus berdoa...menyambung segala amalan opah yg sudah terputus...

opah di majlis sarah di bentong, 2 minggu sebelum meninggalkan kami
UJIE SAYANG OPAH...ALFATIHAH




No comments: