Pages

Wednesday, November 5, 2008

Arwah Opah - Hajah Chik@Fatimah Hj. Ramli (1926-2008)







Hari ni aku nak bercerita ttg opah kesayangan aku...sesungguhnya, aku amat menyayangi opah aku ni sesungguh hati...selepas ke2 org tua aku..opah aku berada di ranking atas carta org yg aku paling sayang...opah aku ni, duduk dgn family aku since bpk aku bujang (semenjak suami @ atok aku)meninggal dunia...dia follow bpk aku ke tanjung karang...until bpk aku kawen...sampai dah beranak bercucu...dia masih lg stay dgn family kami...sesungguhnya, jasa beliau amat tinggi dan kami 1 family tak dapat membalasnya...
opah, telah meninggalkan kami di usia 86 tahun...sehari sebelum adik aku AHMAD RIDHUAN bernikah...sungguh sedih, tak dpt digambarkan...beliau meninggal di pagi subuh tanpa kehadiran anak cucu..ALLAH amat menyayangi dirinya...dia pernah berckp dgn adik bongsu ku...'kalau opah meninggal, opah tak nak menyusahkan sesiapa..."...sehingga ke saat akhir hayatnye..opah ttp sihat...ttp kuat...masih boleh sembahyang, mengaji..basuh baju sendiri..malah mengasuh cicit2nya....opah meninggal kerana attack asma...w'pun dr.dah sahkan 1000 mcm penyakit yg dihadapi opah...opah ttp kuat sehingga ke saat akhir kematiannya...opah amat menyayangi 7 orang cucu2nya...7 org cicitnya,anaknya,menantunya...
gambar opah seminggu sebelum meninggal di majlis kawen SARAH (cousin)di KL
Yg paling aku sedih dengan gambar di atas....baju yg dipakai opah adalah sepasang baju kurung yg aku hadiahkan kepadanya pada tahun 2004...dia tak pernah nak pakai...alasanya...opah malu, baju ni kerawang2 mcm org muda...aku pernah merajuk...kecik ati...(saje2 nak manje) dgn opah sbb tak nak pakai baju aku bg...tp yg aku sedih dan pelik..di hari menyambut menantu sepupuku di KL...opah dtg dgn memakai baju yg sebelum ni dia berkeras tak nak pakai...sedih aku..terharu..pelik...aku tak syak apa2 masa tu..rupanya, itu le hari terakhir dia berjumpa denganku sebelum dia pergi meninggalkan aku..dia ttp pakai baju tu...untuk memuaskan hati aku ke??opah....ujie sedih...sedih sangat...terasa yg opah sebenarnya menghargai apa jua pemberianku...w'pun tak menepati seleranya sebagai org tua
Since i was a child....aku mmg selalu bergaduh dgn opah aku...alasan aku : OPAH TAK SAYANG UJIE..OPAH SAYANG ALONG....dulu, opah aku selalu membandingkan aku dgn kakak ku yg sulung...along cantik, along pandai...along itu along ini...sebenarnya, aku ni degil..tak dengar ckp opah...along menurut segala kehendaknya...aku ni pemberontak...along baik..sbb tu opah selalu bezakan aku n along...along anak arab, ujie anak jawa...itu juga antara dialog opah untuk menyakitkan hati aku...tp sebenarnya..opah sayang semua cucu dia...cuma mungkin beza cara pendekatan dia dgn cucu2nya...
opah...UJIE SAYANG OPAH...SAMPAI BILA2..UJI DOAKAN SEMOGA OPAH SEJAHTERA DI SANA...DITEMPATKAN DI KALANGAN ORG YG BERIMAN...kehilangan opah, amat kami terasa...especially ujie, along dan emak...
Opah, damailah engkau di sana...semoga ALLAH cucuri roh opah....kami sebagai cucu2 opah yg amat sayangkan opah..sentiasa mendoakan kesejahteraaan opah...tak putus-putus berdoa...menyambung segala amalan opah yg sudah terputus...

opah di majlis sarah di bentong, 2 minggu sebelum meninggalkan kami
UJIE SAYANG OPAH...ALFATIHAH




Monday, November 3, 2008

Trilogy's of Ridhuan Wedding


Semoga bahagia hingga ke hujung nyawa...amin

Sesi Pembatalan air sembahyang

klik..klik...control senyum

pak pung.....pak pung...kompang dipalu, pengantin malu

Dah jd suami org dah.....

ikhwan dan atok

rombongan pengantin lelaki

We are family

7 org anak bpk n mak

sang arjuna...yg cool

Aidilfitri 1429H

Qaisara Husna...dgn muka brutal..

Di pagi Aidilfitril bersama adik beradik yg ada..(yg lain turn rumah mertua)

We Are Family....

Monday, March 24, 2008

Wan

Mak bersama anak along -Ilham Nuha Shahrum

Mak bersama anak aku -Qaisara Husna Mohd Azrol

Kasihnya ibu membawa ke syurga....Mak bersama 2 org cucu (anak pompuannya)...ada sorang lg cucu pompuannye MAWADDAH MOHD RIZAM, tp takde gambar dlm simpanan..sayang mak!!!

Sayang





Kali ni aku nak kongsi gambar aku untuk tatapan kwn2 semua...koleksi gambar2 org2 kesayangan ku....opah,bapak dan mak.....

Pengorbananmu tiada balasannye....love u so much!

Hari Sedih


Hari yang menyedihkan aku...

23 Mac 2008 (Ahad)

pkl 6.30-

nak di jadikan cerita...sabtu dan ahad, husband aku pagi2 dah bangun siap sedia nak pi kuliah...aku pun bangun le mcm biasa sediakan bekalan air dia n bila aku bangun je, for sure si kecik pun bangun...


pkl 7.30-
Lepas husband aku pi kuliah..aku pun memulakan tugas2 aku sebagai seorg housewive dan ibu..lepas mandikan husna, aku pun kemas rumah...mandi..lipat kain, basuh kain n etc..

pkl 11.00-

Husna bangun...aku pun mcm biasa, bg dia breakfast...letak dia kat walker dia...dan aku pun masak untuk lunch..almaklum le, hari ahad...cerita best2 di tv...so sbb aku tak nak ketinggalan tgk tv...aku pun buat le kerja aku cepat2...


pkl 12.00-

sambil2 masak..sambil2 basuh kain..al maklum le, sbb laki aku ni sayang banget ngan mesin basuh semi auto dia ni..aku pun, busy le mengeringkan kain..tinggal sekali spin je lg ni...husna dah menjelajah dapurku dengan walkernye...abis dia punggah semua barang kat cabinet


pkl 12.30-

sbb aku takut anak aku ni capai periuk atas dapur (almaklum le budak ni tinggi...)...aku pun bwk le dia kat luar dapur (mesin basuh kat luar dapur) aku letak le dia dlm bakul kain....sambil2 aku nak mengeringkan kain...jiran sebelah rumah pun dtg le bersembang...aku pun tgk cot cet cot cet..dlm sekelip mata...husna jatuh dari bakul tu dan tersembam ke bwh..ya Allah..anak aku jatuh...aku menggelabah giler...dlm keadaan kelam kabut tu, aku teringat pesan mak aku..kalau anak selak menangis...cepat2 selawat basuh muka dia...dalam sepantas kilat...aku basuh muka husna, aku sapu nutrimoist CNI kat kepala dia...dan terus aku bg susu, alhamdulillah...husna tak nangis lama...mungkin dia terkejut...aku pun sama terkejut...


bayangkan le, selama dia kluar dari perut aku, tak pernah dia jatuh...ni 1st time dia jatuh tergolek mcm labu...aku khuatir sangat kepala or tengkuk dia mengalami apa2 kemudaratan... Bila tgk husna dah ok sikit, aku bg dia mkn lunch...tgk abis gak semangkuk...terus aku susukan n tido kan dia dlm buai...bila dah tido baru le aku continue buat kerja rumah balik...perut aku yg kelaparan sbb tak mkn pg, terus kenyang....ish, risau betui aku dibuatnye... ptg tu, bila suami aku sampai je..sebelum dia check ada sesuatu berlaku kat anak aku...aku bgtau dulu kat dia..mcm biasa, dia berleter kat aku mcm peluru tabur...tension gak, tp sbb dah kesalahan sendiri..nak buat camne kan..terima je le w'pun masa tu rasa mcm nak wrestling je...

Tuesday, March 18, 2008

Letihnyeeeeeeeee



boring di tahap gaban...kerja banyak...tp malas nak settlekan..tgk gambar Qaisara Husna n abah dia lg bagus....heheheheh

Husna dah masuk 8 bulan, bdn brtambah montel..berat dah 9.5 kg....baru lepas kena demam panas n demam campak....gigi dah kluar 6 btg.....perangai n kepandaian dah mcm2 ada....