Pages

Wednesday, August 26, 2009

Pagi yg Gelap

Pagi yang indah di bulan Ramadhan ni...aku buntu, tak tau nak mulakan yang mana dulu..kerja banyak, soalan exam..surat menyurat..kertas cadangan..mcm2..tp, masuk2 je office...baca paper dulu..hahahha..tu wajib setiap hari..

mlm td, sahur pun mcm tak sahur..ngantuk sangat...berbuka ptg semalam...lepas solat asar, konon nak lelap barang seminat dua...tp terlajak sampai setengahjam daa....husband pun tertido sbb kurang sihat..masih batuk lg, kalau tak kerana una nangis boring main sorang2..sure terlajak sampai berbuka..hahahha..tenat...tenat!!

Oleh kerana semalam masa memasak hanya tinggal 1/2 jam..so, aku pun masak ala kadar je la...kami sekeluarga berbuka hanya menjamah meehoon goreng, air oren dan keropok goreng (thank's along sbb bg keropok)..ingat nak buat cucur udang, tp sat lg aku sorang je makan...housemate aku batuk lak...tak lalu mkn...sangat sedih, sbb very simple juadah...tp tak pe le...di bulan puasa ni, kita tak leh membazir...aku pun sental mana ada je..(mesti mak gelak dengar juadah berbuka puasa aku semalam...hahahha...kalau mertua aku tau, sure dia ckp...sian anak aku!!....)

Al kisah...semalam, masa jemput husna dari nursery...mcm biasa, dia seronok sangat ibu jemput dia balik...tp sebelum tu, dari pintu pagar tu lg aku terdengar nyanyian lagu all maid donald secara solo...hahah..suara ni mcm kukenal...mmg sah...anak aku! Hmm..what to do...mmg suka sangat nyanyi...dia buat show lak semalam...dia duduk atas riba pengasuh yang di panggil mama ina, dengan di kelilingi rakan2 seperjuangan...hahhaah...nampak je kelibat aku, terus berlari...salam2 semua mama2 di nursery tu...sarung selipar...konon nak balik..tp sebelum tu, pengasuh una ckp " sorry le jie, td una kena gigit..." so, as usual...aku sendiri dah tau anak aku lasak...so, i dont bother la...aku ckp, tak pe la kak..sama2 budak...anak saya pun lasak...

masuk je kekereta...as usual, mata husband aku nampak je apa tak kena kat anak dia...'ni kenapa tangan una ni'...aku dgn selamber nya menjawab..' td akak tu ckp, ada budak gigit una, biasalah budak..anak awak pun lasak...so nak ckp apa'...'luka ni'...kata suami aku...HAAAA.....terkejutnya aku...terus tgk..mmg luka...darah...dan ada kesan gigi lg kat lengan una...'lor, saya tak perasan le pulak....'.....husband aku pun bising2...

hmmm..what to do...nak marah, semua budak2...bukannya akal panjang lg..sama2 diaorg...nak marah, anak kita pun lasak..tp lasak una bukan memukul org...suara je kuat...hahahhaha...tak pe la, nanti lama2 dia tau le defend diri dia..next time, kalau ada kwn2 pukul dia or gigit dia...pandai le dia defend diri sendiri kan...baru le ada GIVE and TAKE...tau le dema nanti kalau una membalas...anak aku tu brutal..sama mcm emaknya...hahahha..

aku tak ajar anak aku pukul2 org...tp semua tu perkembangan kanak2..bila dia dah bercampur-campur kwn2..mmg setiap hari ada je perkara baru yg dia dpt...tp peranan kita sebagai seorang ibu..pandai le kita ajar anak kita...benda tak elok..kita explain baik2 kat dia...tak baik, ALLAH marah...berdosa...tp kdg2 kalau geram...aku kutil gak..hahhaha..part ni aku mengaku, aku ni tak sesabar kakak aku..kdg2 geram, aku kutil gak..

Antara aku dan husband..mmg banyak perbezaan...dia lembut, pertuturan...layanan...mmg kontra dgn aku yg brutal ini...aku garang (mulut)..brutal sikit...mungkin cara pembesaran kami berbeza...dia membesar di kalangan adik beradik yg ramai perempuan, aku pulak membesar dengan abang2 dan adik2 yg semuanya lelaki...time aku membesar...kakak aku duduk asrama...dia training aku jd gurly pun masa tu aku dah besar...so...brutal ttp brutal..hahahha....

Husna mmg menurun perangai aku...60% ibu..40% abah...so dlm ganas2 dia, ttp ada kelembutan abah dia..hahhaha...nak buat camne...gen belah aku lg banyak dlm diri anak aku tu..lasak tak pe, jgn dia tak aktif..tak syok le...

so...i've got to go..nak sambung kerja sikit...

p/s-semalam..aku belasah collect soalan exam...mmg kelakar...sampaikan dekan pun aku pulun...pedulik hape..janji kerja aku settle cepat sebelum tarikh submit tu..hahah...sampaikan rakan sekerja kata aku kejam...sbb aku mention dia...meeeting2 jugak...soalan antar cepat...hahahha....go ujie go!

No comments: